Üdvözöljük a konferenciasorozat honlapján
IFFK 2012. ISBN számok
Online: | ISBN 978-963-88875-3-5 |
CD: | ISBN 978-963-88875-2-8 |
Editor: | Péter Tamás |
Innovation and Sustainable Surface Transport (IFFK)
Purpose: to motivate domestic professionals in the field of innovation, and strengthening the relationship between domestic stakeholders and the companies involved in development.
The IFFK 2012 is the continuation of a successful conference series focusing on the following topics:
- Intelligent Transport Systems (ITS). The development of intelligent networks. Development of innovative models and tools for the control of large scale road traffic networks.
- Innovation to turn the surface transport to green. Environmental improvements. Newly developed energy-efficient vehicles.
- Innovation in the development of security and safety.
- Innovation for strengthening the Hungarian competitiveness. (Competitive product development, cost-effective production, new materials, new product models.)
The sections are designed to be in accordance with the subjects received, in the following areas:
- Road and urban transport development, organization, management and control, software modeling results, new measurement procedures, concepts, trends and anomalies.
- IT developments on the road traffic.
- New techniques, technologies, materials, and improvements in road vehicle construction and in transport.
- Municipal development, anomalies and solutions.
International Committee
- Prof. Ivan Arsie (Co-Chaire), Università di Salerno (I)
- Prof. Michel Basset(Co-Chaire), Université de Haute Alsace (F)
- Prof. József Bokor, Hungarian Academy of Sciences, SZTAKI (H)
- Prof. Luc Dugard, Laboratoire d'Automatique de Grenoble (F)
- Prof. János Ginsztler, Hungarian Academy of Engineering (H)
- Prof. Gérard Léon Gissinger, Université de Haute Alsace (F)
- Prof. Lászó Nádai, Óbuda University (H)
- Prof. László Palkovics, KNORR-BREMSE (D)
- Prof. Tamás Péter (Chaire), Budapest University of Technology and Economics (H)
- Prof. Gianfranco Rizzo, Università di Salerno (I)
- Prof. Imre Rudas, Óbuda University (H)
- Prof. Olivier Sename (Co-Chaire), GIPSA-lab Department of Control Systems Grenoble (F)
- Prof. Roger Sierens, Ghent University (B)
- Prof. István Szászi, ROBERT BOSCH (D)
- Prof. József Tar, Óbuda University (H)
- Prof. Katalin Tánczos, Hungarian Academy of Sciences (H)
- Prof. István Varga, Budapest University of Technology and Economics (H)
- Prof. Péter Várlaki, Széchenyi István University (H)
- Prof. Reinhart Verschoore, Ghent University (B)
Az EU és a II. Nemzeti Fejlesztési Terv 2007-2012 között a közlekedési operatív program megvalósításával prioritásként kezeli a felszíni közlekedés fejlesztését. A 100 résztvevő feletti konferencia rendezésével, nagy hangsúlyt fektetünk az élvonalbeli hazai szakmai körök széleskörű bevonására. A konferencia, az igen sikeres IFFK 2007,08,09,10,11 sorozat folytatása.
A járműtechnika, a közlekedés, a logisztika a modern, globális gazdaság katalizátora. Az EU-n belül e három terület a GDP 15-20%-át állítja elő, és együtt az egyik legtöbb munkavállalót foglalkoztató terület. Magyarországon a járműipar különösen dominál, ez adja az ipari termelés 14%, az export 25%- át. Ebben jelentős szerepet kapnak a beszállítók is. Minden hetedik munkavállaló a járműiparból, a közlekedés és logisztika ágazatokból kapja a fizetését. Bármely termék árának 1/3-a, esetenként 50%-a, a logisztikával kapcsolatos. A közlekedési módozatok között az EU-ban 70-75% teljesítménnyel, a közúti közlekedés bír. A dugók évente 20 milliárd, a balesetek 130 milliárd EUR veszteséget okoznak [OTKA CNK78168]. A K+F+I hatás jelentős: a gazdasági növekedés párosul a veszteségcsökkenéssel!
A szakmai konferencia célkitűzése – összhangban a Magyar Mérnökakadémia alapításakor megfogalmazott céljainkkal – az, hogy szolgálja a Magyar Köztársaságot minden olyan szakterületen (mint például a fenntartható felszíni közlekedés is), amely a technika és a technológiák fejlődésével, a nemzeti és társadalmi jólét ezen alapvető eszközeivel összefügg. Az MMA e körben információszerző tevékenységet végez, véleményt nyilvánít, illetve szakmai támogatást nyújt a Kormánynak, Kormányzati és önkormányzati szervezeteknek és a Kkv-nak. Úgy véljük, hogy a közlekedés egyre sürgetőbb problémáinak megoldása érdekében rendkívüli jelentősége van a hazai innovatív szakembergárda mozgósításának! Azt szeretnénk elérni, hogy a hazai fejlesztéseket végző cégek, kutatóhelyek, és a hazai felhasználók között információs kapcsolatok jöjjenek létre, nem elhanyagolva természetesen a hivatalos (minisztériumi, önkormányzati, felügyeleti stb.) szervek szerepét sem. Ezek a fejlesztések széleskörű hatást gyakorolnak az új módszerek, anyagok és technológiák elterjedésében. Összehozzuk azokat a partnereket, akik a fejlesztéseket végzik, és azokat, akik a potenciális felhasználók (a nagy cégeket, de a kis fejlesztő helyeket is, újakat és régieket, egyetemeket, kutatóhelyeket, tudásközpontokat stb. egyaránt).
Rendezvényünk nem elszigetelt kezdeményezés, szakmai tematikája összeállítása során egyaránt figyelembe vettük a hazai közlekedés-fejlesztési szempontokat és az Európai Unió fő fejlesztési irányait, amelyek az „FP7 Cooperation Work Programme” Transport szekciójának és a „Horizon 2020 – közlekedési témakiírásaiban is szerepelnek. Az ezekből származó előnyök:
- Olyan kreatív mérnöki innovációs tevékenységeket támogat és hoz előtérbe, amelyek jelentősen gazdagítják a közlekedési fejlesztési programokat, és ezáltal alapvető eredményekkel járul hozzá a beruházásokhoz.
- Új, társadalmi jelentőségű technikai és technológiai eredmények bevezetését szolgálja, illetve a korábban ismertek alapvető megújításában elért gyakorlati eredmények elterjesztésében szolgál fontos eredményekkel.
Az alkalmazási területeket azok nagy gazdasági és társadalmi jelentősége alapján választottuk ki. Az IFFK 2012, a korábbi igen sikeres sorozat folytatása. A konferencia a fenntartható felszíni közlekedés, a közúti jármű- és gyártástechnológia, valamint a logisztika alábbi témaköreire összpontosít:
- Intelligent Transport Systems, (ITS) rendszerek, kiemelt irányt szabva ezen a területen az intelligens hálózatok megvalósítására és a közlekedési problémák új szemléletű megoldásaira
- Innováció a felszíni közlekedés „zölddé” tételére és környezetvédelmi fejlesztésekre (energiatakarékos járművek; energia-hatékony járműtechnológiák; gázüzemű járművek; vibrációcsökkentés; hosszú távú áruszállítás stb.)
- Innováció a fenntartható városi mobilitás biztosítása érdekében (utasok számára fejlesztett mobilitási koncepciók; intelligens személy-mobilitási rendszerek; a jövő európai buszhálózata stb.)
- Innováció a biztonság és biztonságosság fejlesztésére (járműbiztonság; emberi viselkedés vizsgálata; válságmenedzselés és mentési tevékenységek; járműszerelvények integrált biztonsága stb.)
- Innováció a magyar versenyképesség erősítésére (versenyképes termékfejlesztés; költséghatékony termelés; új termék-modellek stb.)
Szeretnénk elérni, hogy a konferencia a témakörében, az alábbi területeket erősítse:
- Tudományos kutatások, K+F – közös kutatási tevékenységek.
- Kiemelt területekhez kapcsolódó közös kutatások, a környezetvédelem, a megújuló, illetve alternatív energiaforrások használatának támogatására. A szennyezést nem okozó, „tiszta technológiák” bevezetésének elősegítése. Zajcsökkentés / zajvédelem.
- Tömegközlekedés fejlesztése az európai kulturális örökség megőrzésével, illetve a környezetvédelemmel összhangban.
- Az európai örökség megőrzését és a regionális fejlesztés és határon átnyúló együttműködést.
- Humán hatásokat, így pl. a környezettudatos nevelés kérdését is.
Ezekből remélt előnyök:
- A konferencia olyan kreatív mérnöki innovációs tevékenységeket támogat és hoz előtérbe, amelyek jelentősen gazdagítják a közlekedési fejlesztési programokat, ezáltal alapvető eredményekkel járulnak hozzá a beruházásokhoz, pl. többek közt, városi mobilitásra új szoftverek, új irányítási módozatok, eszközök bevezetése.
- Új, társadalmi jelentőségű technikai és technológiai eredmények bevezetését szolgálja, illetve a korábban ismertek alapvető megújításában elért gyakorlati eredmények elterjesztésében szolgál fontos eredményekkel. Kiemelt területek pl. intelligens járművek intelligens környezetben. Jármű-, utas-, és árubiztonság növelésének eszközei. A közlekedés környezetbarát fenntartható fejlődése. Versenyképesség európai kontextusban.
- A nagy gazdasági és társadalmi jelentőségű info-kommunikációs technológiák alkalmazásainak terén a jármű-jármű, a jármű-infrastruktúra között, továbbá kooparatív járműirányítási rendszerek alkalmazása terén. Az Unió autópálya hálózatain a közlekedési információk cseréjét biztosító rendszerek terén, a forgalomirányító központok adatgyűjtő funkciójának illeszkedése és a főútvonalak forgalmi mérőszámainak jellemezése terén.
- A forgalom befolyása az optimális kapacitáskihasználás, a biztonság, a környezetvédelem, a gazdaságosság, a teljesítőképességek optimális kihasználása terén. Automatikus forgalomszámláló rendszerek, ütközésmentes pályatervezés, pályakövetés és mesterséges intelligencia alkalmazásai terén.
- A teljesen innovatív szemléletű közúti/városi közlekedési modellekben rejlő környezetvédelmi lehetőségek kiaknázása terén, a korábbiaknál egzaktabb beavatkozásoknál. Az Eu. Bizottsága által újonnan szorgalmazott ITS rendszerek közlekedés területén történő bevezetése terén. (Célcsoportok: mindazok, akiknek az egészsége, élet-minőnősége jelentősen károsul a városok zsúfolt felszíni közlekedése miatt: a népesség kb. 66 százaléka! Egyesületek, szervezetek, hivatalos szervek, önkormányzatok szakemberei, akik a felszíni közlekedés komplex környezetvédelmi problémáira, a közlekedés szakembereivel összefogva keresnek hatékony korrekt tudományos-technikai eszközrendszert.)
- Olyan fontos tevékenységek bemutatása terén, mint pl.: a komplex (közút-környezet) kutatások és innováció. Nagyméretű közlekedési hálózatok modellezésére új hatékony matematikai modell. Szoftverek, amelyek a hálózaton a forgalomsűrűség optimálására alkalmasak. Új optimális irányítási elvek alkalmazása az állapotjellemzők megfelelő megválasztása mellett a környezeti hatások és károk minimálására. Javaslat kidolgozása, új intelligens hálózatszintű komplex irányítás megvalósítására, a forgalomsűrűség optimálására és a környezeti károk minimálására! Hasznosulás: a forgalom minősége (várakozási idők, sorhosszak, forgalomsűrűség, a forgalomsebesség) biztonsága (balesetek száma, súlyossága) gazdaságosság, a forgalom externális költsége (energia, idő, út, üzemeltetés költség) és környezeti terhelések terén.
A konferencia fővédnökei:
Michelberger Pál, akadémikus | Magyar Tudományos Akadémia
Cséfalvay Zoltán, államtitkár | Nemzetgazdasági Minisztérium
A konferencia védnökei a Tiszteletbeli Bizottságban foglalnak helyet.